Klik op de beschikbare categorieën voor een overzicht
Sinds enkele maanden is KPN bezig om de uitgaande e-mail poort (SMTP) in
segmenten te blokkeren voor hun ADSL klanten. Het idee hierachter is om
verspreiding van spam en virussen tegen te gaan.
Dit betekend voor u als klant dat u de uitgaande e-mailserver van KPN dient
te gebruiken. Hieronder vindt u de uitgaande e-mailservers van KPN:

- KPN (direct adsl en InternetPlusBellen)
smarthost.direct-adsl.nl

- Hetnet
mailhost.hetnet.nl

- planet
mail.planet.nl

Op de factuur, en de ADSL brief die u aan het begin van de ADSL verbinding
heeft gekregen, staat welke soort KPN verbinding u heeft.


De uitgaande e-mailserver kunt u instellen in Outlook via de volgende stappen:
- Outlook (office);
Extra --> e-mailaccounts --> weergeven of wijzigen --> (desbetreffende
e-mailaccount selecteren) wijzigen

- Outlook express;
Extra --> accounts --> (desbetreffende e-mailaccount selecteren) wijzigen
--> (tabblad) servers


Tevens dient u de Authenticatie uit te schakelen in outlook, dit kunt u
doen door middel van de volgende stappen:
- outlook (office);
Extra --> e-mailaccounts --> weergeven of wijzigen --> (desbetreffende
e-mailaccount selecteren) wijzigen --> meer instellingen --> server voor
uitgaande e-mail --> (uitvinken) voor de server voor uitgaande e-mail is
verificatie vereist.

- outlook express;
Extra --> accounts --> (desbetreffende e-mailaccount selecteren) wijzigen
--> (tabblad) servers --> (uitvinken) mijn server vereist authorisatie


Nadat deze instellingen zijn gewijzigd maakt u gebruik van de uitgaande e-mailserver van de KPN en ondervindt u geen problemen meer met het verzenden van uw e-mailberichten. De geadresseerde zullen hier niks van merken.

Meer informatie over de SMTP blokkade van de KPN:
http://www.techzine.nl/nieuws/11885/KPN-schakelt-mailservers-van-klanten-uit.html
http://www.mxstream.nl/support/technischevragen-dadsl.html#105

Update 28-03-2008:
Omdat meeste klanten problemen hadden met het terugvinden van hun smtp server gegevens van hun internetprovider hebben we besloten om een speciale poort op onze mailserver open te zetten zodat u ondanks de blokade van uw internetprovider via onze mailservers uw mail kunt versturen.
U kunt de portnummer in Outlook als volgt aanpassen:

Extra --> accounts --> (desbetreffende e-mailaccount selecteren) wijzigen
--> (tabblad) geavanceerd --> wijzig bij uitgaande mailserver (SMTP) de poortnummer 25 naar 587